Ola Åstrand
Vit Limousin

2005.06.01 - 2005.08.14

Sammanfattning

I Vit Limousin levandegör Ola Åstrand den vilsenhet och meningslöshet som präglar nutidsmänniskan, ett slags tillstånd på gränsen mellan implosion och explosion. Med svartvita screentryck i jätteformat och skulpturer med fladdrande plastband, högtalare och gamla kläder skildras en värld på gränsen till sammanbrott. Uttrycket och energin i Åstrands konstnärskap kan härledas till såväl serieteckningarnas värld som 60-talets affisch- och plakatkonst, alternativa rockscen och 70-talets punk. Ett exempel på kopplingen till plakatkonst är Tillsammans öppnar vi samhällets ångesthål, det screentryck med fingertoppar som besökaren först möter.

Vit Limousin är en fortsättning på det projekt som Ola Åstrand påbörjade i våras på Dunkers Kulturhus. I bägge fallen tecknade han ett flöde av 100 olika bilder – bilder han sedan använt sig av i utställningarna. På Göteborgs Konsthall presenteras nya screentryck och omarbetade skulpturer och ljudinstallationer. Som en integrerad del av projektet på Dunkers Kulturhus producerade Åstrand en bok med titeln Vit Limousin. Den bok som hör till utställningen på Göteborgs Konsthall har samma titel men innehåller det nyframtagna material som också finns i storformat i utställningen.

Titeln Vit Limousin väcker många olika associationer. Ola Åstrand själv kopplar till tvetydigheten mellan den vita färgen som något oskuldsfullt och den vita limousinens svarttonade fönster. Vad döljer sig under ytan? Denna dubbelhet framhävs även i den vita, blanka ytan på vernissagekort och bok medan själva utställningen strävar efter att lyfta fram skavanker, snarare än att gömma dem.
Här finns även en koppling till musik: Beatles White Album och Aphex Twins video till låten Window Licker.

Användandet av silkscreen är ett arv från popkonsten, där bl.a. Andy Warhol betydde mycket för teknikens spridning. Ola Åstrand väljer att här tapetsera sina tryck direkt på väggen. Detta är kopplat till en gammal kärlek till latinamerikanskt muralmåleri och det demokratiska i skapandet av bilder tillgängliga för alla. Dessa bilder kan genom att de blir bundna till en vägg inte heller ägas av någon, vilket i sig innebär att de kan ägas av alla.

Flera av skulpturerna i Vit Limousin kan man känna igen från tidigare utställningar men i modifierad version. Ett tema som går igen är fladdrande, hängande material. Materialen är ofta hämtade från loppmarknader och skulpturernas konstruktioner är väl synliga. Den centrala skulpturgruppen där Ola Åstrand använt sig av kläder o.d. kallar han för Själar

Under utställningens gång visas också film av den amerikanska videokonstnären Sadie Benning i urval av Ola Åstrand. Även Sadie Benning har sina rötter i punken och i likhet med Åstrand utforskar hon gränslandet mellan det självutlämnande och det allmängiltiga.

Program

VERNISSAGE
Onsdag 1 juni kl 17-21
Invigning kl 18
Livemusik med Mammas Havre

KONSTNÄRSSAMTAL
Onsdag 8 juni kl 18
Ola Åstrand samtalar med Kennet Klemets, poet

PERFORMANCE
Torsdag 11 augusti kl 19
Accelerator/Perkolator
Kennet Klemets/dikter
Isak Eldh/beats och manipulationer
Fria visningar
Kl 18.00 och 20.00