Geraldine Juárez

Definition of ‘screen’ from The Century Dictionary and Cyclopedia, 1889 (2017) LCD-avfall, kaptontejp och kristallglas monterad i stående metallram. 200 x 90 x 60 cm.

Screen work(s) är samlingsnamnet på en serie videoskulpturer och objekt som använder olika typer av skärmar, som på varierande sätt är upplysta av solljus, digitalt ljus och elektricitet. Genom att de är gjorda av glas och avfall från LCD-skärmar skapas optiska brytningsfel på grund av ojämnheter som får slätheten hos den alldagliga skärmen att vända sig mot sig själv.

Juárez verk visar biprodukterna som skärmarbetet genererar: stämningar, innehåll eller finansiella produkter, från statusuppdateringar och spellistor till skulder. Sådant är vanligtvis integrerat i det globala kapitalets logistik, men dolt bakom glansiga ytor och ljusa färger som maskerar konflikten. Översättningen av solljus till digitalt ljus, moln till servrar och solcykeln till programvara antyder att övergången från industriell- till tjänsteekonomi inte är jämn och problemfri.

Geraldine Juárez, född Mexico City, Mexiko. 1977, är en konstnär som arbetar med berättelser, historier och sammanhang kring medieteknologier och deras relaterade teknik och ekonomi.

Hennes senaste grupputställningar inkluderar Situations/Placeholders, Fotomuseum Winterthur, Schweiz; Works for Radio, Cinemateket, Köpenhamn, Danmark; Dreamlands: Immersive Cinema & Art, 1905–2016, Whitney Museum of American Art, New York, USA.

Geraldine Juárez texter har publicerats i The Radiant Book (Constant, 2016), Intercalations 3: Reverse Hallucinations from the Archipelago (K. Verlag, 2017) och Scapegoat. Journal for Architecture, Landscape and Political Economy (2017).

Juárez bor och arbetar i Göteborg, Sverige.